قهرمان و ضد قهرمان (3)
جولای 26, 2018

وقتی که شخصی شروع به یادگیری نت ها می کند و آنها را در روی پیانو می نوازد، می تواند قطعات ساده را بیاموزد. با ادامه ی تمرینها، پیانیست قطعات پیچیده تر را می آموزد و پیشرفت می کند. این روش در مورد هنرپیشه هم صدق می کند. پیانیست مبتدی زمانی که تدریس آغاز می شود قادر به نواختن؛است هنرپیشه نیز چنین است. اما باید همزمان با علم این حرفه رشد کند. بدون اطلاعات اساسی در مورد نت ها و گام ها نمی توان قطعه ای را نواخت. بنابراین بدیهی است که هنرپیشه نیز به تکنیک هایی برای نمایش نیاز دارد. نمی توان هوش و استعداد را به او ارزانی کرد اما تربیت خوب می تواند استعداد های نهانی او را آشکار کند. پس متد و روش به چه کار می آید؟ مشکل اصلی هنرپیشه تکرار است. اگر کسی هنرپیشه ی خوبی باشد چه چیز از او هنرپیشه خوب ساخته است؟ آیا می تواند نقش خود را دوباره تکرار کند؟ الهام گرفتن کافی نیست، به عبارتی قابل پیش بینی نیست. این روش ترکیبی از نمایش های هنرپیشه های بزرگ است که در طول قرن ها به کار گرفته اند تا به آنها در تسلط یافتن بر مشکلات متعددی که در هنگام نمایش دارند، یاری رساند.

استانیسلاوسکی اولین کسی بوده که به عمومیت این تکنیک ها و روش ها پی برد و کار های پاولف و روانشناسان جدید برای او الهام بخش بود تا این که به روش جدیدی برای نمایش دست یافت.

ایفای یک نقش فقط شامل یادگیری نوشته، روشها و صحنه کار، پاسخ دادن و تقلید نمودن کارهایی که قبلاً انجام داده اید نیست، بلکه به معنای خلق زندگی درونی شخصیت داستان است که شامل افکار، احساسات، تصورات و آشفتگی های بعدی او می شود. این روش بجای هیچ نوع دیگر از نمایش به کار نمی رود بلکه به آنها اضافه می شود. اگر در انواع دیگر نمایش تعلیم یافته باشید یا حتی اگر اصلاً به طور رسمی تعلیم ندیده باشید، اهمیتی ندارد. روش مورد نظر از خود فرد، جسم، پیشینه و احساسات او آغاز می کند. هنرپیشه را تربیت می کند تا سریع و کامل به تمام انگیزه هایی که در جهت تلاش برای خلق حقیقت در هنگام نمایش وجود دارد، پاسخ دهد و تمام انواع اجراهایی را که قبلاً انجام نداده به نمایش بگذارد. باربارا استریساند می گفت: پس از تحصیلات با استراسبرگ با اطمینان خاطر بیشتری تصنیف هایم را اجرا می کردم.

کسانی که در جوانی تعلیم می بینند، معمولاً به دلیل انعطاف پذیری و آمادگی بیشتر، از برتری بیشتری برخوردارند. جوانان از نظر فیزیکی، فکری . احساسی پذیرنده ترند و سریع تر از افراد مسن یاد می گیرند، اگر چه استثنا همیشه وجود دارد. هرکس که جداً به نمایش به عنوان یک خط مشی می اندیشد باید بداند که نه تنها برای حال بلکه به منظور تعیین الگویی برای آینده لازم است مطالعه کرده و بیاموزد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *