اهمیت یوگا در بازیگری
جولای 26, 2018
اندیشه سرد ماتریالیستی (ماده گرایی) و تاثیر آن بر بازیگری
جولای 26, 2018

برای طراحی و انتخاب دقیق و علمی و همچنین تحلیل آساناها و فیگور های مختلف به تحقیق و مطالعه ی مقولاتی هم چون آناتومی بدن، آناتومی حرکتی، اسکلت شناسی، عضله شناسی و… می توان پرداخت، چرا که یکی از لطماتی که بازیگران چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ جسمی متحمّل می شوند از عدم شناخت صحیح و مدرسه ای آناتومی بدن و به تبع آن انجام حرکات غلط و آسیب رسان ناشی می شود و همین تمرینات غیر اصولی، در عضلات و مفاصل ایجاد تنش کرده و زمینه ساز بروز تنش های روانی می گردد. تنش هایی که عموماً خود نیز منشأ بروز آن ها اطلاعی نداریم و کافی است در جسم خود جستجویش کنیم تا به سادگی آن را بیابیم. تنش هایی هم چون عصبیت های بی مورد، استرس ها و اضطراب ها…

وظیفه ی نه چندان ساده ی لیدر یا مربی بدن در گروه های تئاتری از اینجا مشخص می شود که ایشان بایستی حداقل شناخت را از آناتومی حرکتی (میزان قابلیت کشش عضلات مختلف، میزان قابلیت تغییر زاویه ی مفاصل در حالات مختلف، عضلات درگیر در یک حرکت خاص و…) داشته باشند. چرا که با اجرای حرکتی نادرست می توانند سلامت روحی و جسمی یک انسان(بازیگر) را به مخاطره بیفکنند و حتی گاهی هم چون برخی بازیگران گرتوفسکی راهی تیمارخانه شوند. پس بدانیم که مطالعه ی علمی بدن برای یک بازیگر مطالعه ای بی ربط با رشته اش نیست. او نیز هم چون مجسمه ساز، بایستی آناتومی بداند.هم چون نقاش حد خمیدگی مفاصل را بشناسد و حتی بیشتر از این ها؛ چرا که ابزار او و تنها وسیله ی او برای بیان احساسات، جز بدن چیزی نیست. بی ربط نگفته ایم اگر بگوییم صدا نیز متکی بر بدن رها از تنش و آزاد است، چرا که تنش های عضلانی خصوصاً در ناحیه ی گردن و زبان و حلق در تولید صدا نیز تأثیر بد خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *